Rola technologii
informacyjno-komunikacyjnych jest niezmierna w edukacji XXI wieku, nie tylko w
odniesieniu do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Współczesna
zdalna nauka wymusza na nauczycielach konieczność korzystania z narzędzi
dostępnych w internecie. W edukacji dziecka ze spektrum autyzmu istotne jest
wsparcie wizualne, które pozwala zrozumieć prezentowany materiał. Zastępuje notatki, obniża tym samym poziom
niepokoju ucznia związany z koniecznością równoczesnego wysłuchiwania i
notowania informacji. Wsparcie wizualne przyda się także pozostałym uczniom,
którzy pracując zdalnie w domu, nie zawsze potrafią dostatecznie skupić się na informacjach
przekazywanych przez nauczyciela.
Dydaktyczne pomoce wizualnie nauczyciel może sporządzić
za pomocą programów: PowerPoint, Adobe Spark, Edpuzzle czy Canva. Aplikacje
dają możliwość wizualizacji omawianego zagadnienia za pomocą zdjęć czy plików
wideo przy jednoczesnym wykorzystaniu dźwięku i tekstu. Medialność materiałów
edukacyjnych sprzyja również usprawnianiu zaburzonych zmysłów oraz rozwojowi
wrażliwości sensorycznej poprzez oddziaływanie wielozmysłowe (dźwięk i wizja).
U dzieci ze spektrum autyzmu wystarczy, że jedna część procesu postrzegania
sensorycznego jest zachwiana, a zaczynają pojawiać się problemy z nauką,
koordynacją ruchową lub zachowaniem. Wykorzystywane w pracy z dzieckiem ze
specjalnymi potrzebami nowoczesne technologie doskonalą jego percepcję wzrokową
oraz słuchową.
Jedną z możliwości
wizualizacji materiału z lekcji są interaktywne mapy myśli, prezentujące
potrzebny materiał w sposób bardzo hasłowy i skrótowy. Ta forma jest w pewien
sposób naturalna dla mózgu dziecka ze spektrum autyzmu, a przez to działa i
przynosi oczekiwane rezultaty. W opisywanych działaniach można wykorzystać aplikacje: Bubblus, Mindmaps, czy Mindmup.
Dzięki narzędziom
informacyjno-komunikacyjnym uczniowie mogą też ćwiczyć umiejętności manualne, szczególnie w zakresie
motoryki małej. Dzieci ze spektrum autyzmu mają często problemy z koordynacją
ruchową, obserwuje się u nich niezręczność czy nieporadność. Z pomocą
przychodzą tutaj aplikacje komputerowe i tabletowe. Te ostatnie usprawniają
koordynację wzrokowo-ruchową, czyli postrzeganie przestrzenne. Natomiast aplikacje
komputerowe i wszelkie edytory tekstu pomogą pokonywać trudności w pisaniu.
Ręczne pisanie bywa niekomfortowe i może wyczerpywać dziecko emocjonalnie oraz
fizycznie. Tablety graficzne pomagają rozwijać zainteresowania z dziedziny
grafiki komputerowej. Poza tym technologie informacyjno-komunikacyjne są
doskonałym elementem uatrakcyjniającym zajęcia (np. rewalidacyjne) - chociażby
quizy, które w łatwy sposób można wykonać w LearningApps na każdym etapie
edukacyjnym – od edukacji wczesnoszkolnej aż po szkołę ponadpodstawową.
Istnieje wiele narzędzi
edukacyjnych, które przyczyniają się do kształtowania umiejętności
komunikacyjnych i społecznych uczniów, pomagają w nawiązywaniu relacji z
rówieśnikami. Uczniowie ze spektrum autyzmu mogą przełamać swoje trudności
komunikacyjne i doskonalić funkcjonowanie w grupie rówieśniczej dzięki: Hangouts, Classroom, Microsoft Teams.
Umiejętne
stosowanie i wykorzystywanie nowoczesnych technologii w terapii dzieci ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także w pracy z dziećmi podczas zdalnego nauczania i w szkole,
przynosi duże efekty. Nie oznacza to oczywiście, że technologie informacyjno-komunikacyjne sprawdzą
się w przypadku wszystkich uczniów tak samo dobrze. Należy jednak odnaleźć złoty środek - czas na
pracę bez nowoczesnych urządzeń i pracę z komputerem. Ważne, aby
odpowiednio ocenić predyspozycje i potrzeby dziecka.
Nauczyciel
powinien umiejętnie wyselekcjonować
właściwe ćwiczenia i aplikacje, które pomogą uczniowi i uatrakcyjnią naukę
zdalną.
Poniżej prezentuję
wybrane nowoczesne narzędzia informacyjno-komunikacyjne przydatne w procesie nauczania:
- powtarzanie i
utrwalanie wiedzy, quizy, testy - LearningApps, Kahoot, JigsawPlanet,
- tworzenie stron
internetowych, blogów – Wix, Blogger,
- tworzenie filmów,
pomocy do lekcji - Edpuzzle, Movie Maker, Animaker, Biteable, Adobe Spark,
Power Point, Prezentacje Google, Canva, Miro, Mindmaps, Mindmup, Bubllus,
- nagrywanie dźwięku
audio - Audacity, Freemusicarchive,
- tworzenie avatarów, komiksów i kreskówek - Hexatar,
Avachara, Voki, Tooy Tool, Make Beliefs Comics,
- rozwijanie
zainteresowań - Kody QR, Pinterest, Story Jumper,
- gromadzenie i
udostępnianie zasobów – synteza wiedzy - Padlet, Pinterest, Blendspace,
- komunikacja z wykorzystaniem
nowych technologii – Hangouts, Classroom,
Microsoft Teams,
- platformy edukacyjne,
blogi - Scholaris, E-podręczniki, Mistrzowie Kodowania, Godzina Kodowania,
Minstructor, KhanAkademy, Superbelfrzy.edu.pl, Edunews.pl,
- materiały
udostępnione w internecie: teksty: Wikipedia, Polona, Wolne Lektury; grafika:
Pixabay, Pexels, Picjumbo; wideo: YouTube, Openculture, Adapter; audio:
Musopen, Open Music Archive, SoundBible.
Opracowanie: Iwona Urbaś
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz