Łączna liczba wyświetleń

piątek, 16 października 2020

Konspekt zajęć rewalidacyjnych dla dziecka z autyzmem w wieku przedszkolnym z wykorzystaniem narzędzi informatycznych


 Konspekt przygotowany przez p. Iwonę Urbaś 
- nauczyciela wspomagającego 
(uczestnika kursu "Technology Enhanced Learning").

CEL GŁÓWNY: doskonalenie umiejętności współdzielenia uwagi oraz wskazywania palcem.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

dziecko uczy się:

  • współdzielić z nauczycielem uwagę skupioną na danym przedmiocie,
  • wskazywać dłonią (dążenie do wyuczenia izolacji palca wskazującego),
  • przeglądać ograniczoną przestrzeń i skupiać się na tym, czego chce,
  • rozróżniać przedmioty znajdujące się w skupisku i umieszczać je tam, gdzie chce,
  • odróżniać informacje z pierwszego planu od informacji z drugiego planu,
  • łączyć w pary pasujące elementy, korzystając z aplikacji komputerowej oraz tablicy multimedialnej (wskazując i przesuwając palcem).                   

FORMY PRACY: indywidualna,

POTRZEBNE ZABAWKI, REKWIZYTY, POMOCE:

·         przezroczysta plastikowa torba lub woreczek z siatki,

  • małe kruche ciastka lub wafelki w opakowaniach (to, co dziecko lubi i co potrafi pogryźć),
  • niewielkie przedmioty (klocek, samochodzik, figurka zwierzaka, piłeczka pingpongowa),
  • gra multimedialna wykonana przy użyciu aplikacji ze strony learningapps.org,
  • tablica multimedialna, głośniki, komputer.

Współdzielenie uwagi (uwspólnianie pola uwagi) to bardzo wczesna umiejętność społeczna, której uczymy się po to, by włączyć do swojego świata ludzi z zewnątrz. Dzieci z autyzmem mają problem z nabyciem tej  umiejętności, ponieważ żyją w swoim świecie, do którego nie dopuszczają innych. Dlatego tak istotne jest ćwiczenie jej najczęściej, jak tylko możliwe.

Kolejne etapy:

1.    Wkładamy ciasteczka i wybrane przedmioty do torby lub worka. Zachęcamy dziecko do tego, by wskazało dowolną rzecz lub smakołyk. Najpierw należy wykorzystać tylko jeden przedmiot, ciastko.

2.    Gdy dziecko wskaże to, co wybrało, dłonią lub palcem, pokazujemy wskazującym palcem wybraną rzecz i mówimy: „Świetnie to pokazałeś! Czyli chcesz ciastko/ piłeczkę”. Powtarzamy czynności.

3.    Jeśli dziecko ma problemy ze wskazywaniem, trzeba mu pokazać, jak należy to robić. W tym celu chwytamy jego palec wskazujący i kładziemy go na przedmiocie w torbie (musimy wyczuć, czego dziecko pragnie). Z tego względu najlepiej rozpocząć zabawę od przedmiotu czy smakołyku, które dziecko prawdopodobnie wybierze.

4.    Wkładamy do torby różne przedmioty, ciastka, wafelki. Przedmiotów powinno być kilka, najlepiej w różnych kolorach i kształtach, aby pobudzić percepcję wzrokową i upewnić się, że dziecko nie wskazuje pierwszego lepszego przedmiotu.

5.    Gdy dziecko pojmie zasady gry, zwiększamy przestrzeń, którą dziecko będzie musiało przeanalizować, oraz liczbę przedmiotów. W tym celu można położyć torbę z większą liczbą przedmiotów na stole, kilkadziesiąt centymetrów od dziecka. Następnie umieszczamy  ją w drugim końcu sali.  

6.    Na tablicy multimedialnej wyświetlamy aplikację „pasujące pary”, np. odgłosy zwierząt i ich zdjęcia. Zachęcamy dziecko, aby podeszło do tablicy. Na pewno zainteresuje je zdjęcie ulubionego zwierzęcia. Pokazujemy, że dotykając palcem zdjęcie zwierzęcia, można je przesuwać. Zachęcamy dziecko do tej samej czynności.

7.    Następnie pokazujemy dziecku, że po dotknięciu palcem w ikonę ze słuchawkami, można usłyszeć odgłos zwierzęcia ze zdjęcia.  Zachęcamy dziecko do tej samej czynności. Jeśli nie umie tego zrobić, chwytamy jego palec wskazujący i naciskamy na obrazek.

8.    Kolejnym etapem będzie pokazanie, że połączenie zdjęcia zwierzęcia ze słuchawkami, pod którymi „kryje się” odgłos zwierzęcia, powoduje zniknięcie pary. Zachęcamy dziecko do połączenia obrazków w pary. Na początku ćwiczymy pokazując jedną parę. Kiedy dziecko nauczy się odsłuchiwać odgłos i łączyć go ze zdjęciem, możemy utrudnić zadanie używając dwóch – trzech par. 

Uwagi:

·         Aplikację „pasujące pary” można stworzyć samodzielnie, korzystając ze strony https://learningapps.org. Można ją dostosować do wieku, zainteresowań i możliwości dziecka.

·         Zaczynamy od krótkich chwil koncentracji uwagi dziecka, a następnie stopniowo je wydłużamy. Niech na każde pięć minut skupienia przypada dwuminutowa przerwa, podczas której dziecko wstanie, pospaceruje, popatrzy na coś innego. Kiedy jego zdolność koncentracji się poprawi, należy wydłużyć czas każdego ćwiczenia.

Źródła:

·         Delaney T., 101 ćwiczeń, gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej, Gdańsk 2015.

·         https://learningapps.org/display?v=phtbq57oa20

 Iwona Urbaś

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz