Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 6 września 2020

Wykorzystanie narzędzi Technologii informacyjno - komunikacyjnej w Szkole Podstawowej nr 2 - wyniki ankiety

 
Grafika: https://pixabay.com/pl/illustrations/online-edukacja-internet-e-learning-3412498/

 Zwiększenie zastosowania TIK w nauczaniu jest jednym z celów projektu Erasmus+ pt. "Uczyć - ciekawiej, nowocześnie, efektywniej" realizowanego w Szkole Podstawowej nr 2 w Wadowicach w latach 2019-2021. Okres pandemii, a co za tym idzie konieczność nauczania zdalnego, przyśpieszył i zdynamizował realizację tego celu. W czerwcu 2020 roku wśród członków Rady Pedagogicznej została przeprowadzona ankieta online przygotowana przez koordynatora  projektu - Iwonę Majkowską - Kochan, będąca formą ewaluacji po roku realizacji działań projektowych. 

W ankiecie brało udział 39 nauczycieli. 23,1% ankietowanych uczy przedmiotów humanistycznych, 20,5% to pedagodzy, którzy nie prowadzą zajęć dydaktycznych, 17,9% naucza przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, 15,4% edukacji wczesnoszkolnej, 10,3% wychowania fizycznego. Pozostali to nauczyciele języków obcych i przedmiotów artystycznych.

Okazało się, że podczas zdalnego nauczania korzystali oni z różnych narzędzi TIK i zasobów internetu: dziennika elektronicznego (36 ankietowanych), Microsoft Teams i poczty elektronicznej (34), prezentacji Power Point  (28), e-podręczników oraz filmów edukacyjnych i ekranizacji youtube.com (27), strony internetowej szkoły (26), dysku One Drive (25), strony CKE (18), strony Facebook  SP nr 2 (17), quizziz.com (16), blogów edukacyjnych (10), learningapps.com (8), formularzy Google,  forms.office.com oraz narzędzi udostępnionych przez wydawcę (7), quizlet.pl oraz kahoot.it (5), canva.com i padlet.com (3),  liveworksheets.com  (2), engly.pl, eTwinning, e-maili, książek o terapii, blogów logopedycznych, forum logopedy.pl (1).                        

Na pytanie, co ułatwiło korzystanie z narzędzi TIK, ankietowani odpowiedzieli, iż były to najczęściej własne wybory (36 ankietowanych) oraz szkolenia rady pedagogicznej (34). Dużą rolę odgrywała także pomoc koleżanek i kolegów z pracy (26). Nauczyciele czerpali wiedzę na temat narzędzi TIK z filmów instruktażowych (20), szkoleń w ramach projektu Erasmus+ i szkoleń wyjazdowych na Maltę (1).

Nauczyciele prowadzili lekcje zdalne w formie łączenia się przez internet lub wysyłając notatki i zadania uczniom. Aż 38,5% ankietowanych nie prowadziło lekcji w formie bezpośredniego łączenia się z uczniami przez internet. 23,1 % nauczycieli przeprowadziło 50-79% lekcji w formie online, 20,5% uczących prowadziło 30-49% takich lekcji, a 12,8% nauczycieli prowadziło 80-100% lekcji online. 

Ankietowani zostali zapytani o to, w jakich obszarach korzystanie z narzędzi TIK ułatwiło im  pracę. Nauczyciele wskazali obszary, tj.: kontakt ze współpracownikami (33),  z uczniami (30), samodzielne przygotowanie materiałów (28), przesyłanie i odsyłanie zadań domowych (26), kontakt z rodzicami (24), uatrakcyjnienie lekcji (20), przygotowanie i przeprowadzenie lekcji z materiałów dostępnych online (19), przygotowanie testów i ocenianie (17), zmotywowanie uczniów do samodzielnej pracy (17), indywidualizacja nauczania (17), przygotowanie i przeprowadzenie lekcji z materiałów przygotowanych samodzielnie (12), ocenianie efektywności pracy własnej uczniów (11), wykorzystywanie gotowych testów do oceniania (10), zarządzanie zespołem, np. nauczycieli (10), przygotowywanie materiałów na stronę internetową (1).

Badani wymienili również trudności, jakie napotkali w związku z korzystaniem z narzędzi TIK. Najczęściej pojawiały się problemy z dostępem do internetu, przeciążeniem stron internetowych, problemy sprzętowe (20 ankietowanych). Niektórzy ankietowani nie napotkali żadnych problemów (7), inni ocenili swoje umiejętności informatyczne jako słabe (6). Pojawił się też problem braku kontaktu z uczniami (5 ankietowanych podkreśla ten problem) i słabej znajomości języka angielskiego (1).

Niewątpliwie okres zdalnego nauczania wpłynął na wzrost umiejętności korzystania z narzędzi TIK przez grupę badawczą. 56,4% ankietowanych określiło swoje umiejętności informatyczne jako lepsze, natomiast 35,9% jako dużo lepsze. Tylko 7,7% badanych uznało, że okres zdalnego nauczania nie wpłynął na ich umiejętności w tym zakresie.

Warto zaznaczyć, że aż 92,1 % nauczycieli planuje wykorzystywać narzędzia TIK w swojej pracy po zakończeniu zdalnego nauczania (42,1% regularnie, 28,9% często, 21,1% sporadycznie). 7,9% ankietowanych nie ma na ten temat zdania. 71,8% nauczycieli jest zainteresowanych doskonaleniem umiejętności korzystania z narzędzi TIK.

Wnioski płynące z wyników ankiety zostaną wykorzystane w planowaniu działań Zespołu Projektowego w roku szkolnym 2020/21 w ramach projektu Erasmus+ pt. "Uczyć - ciekawiej, nowoczesniej, efektywniej". 

Opracowanie wyników ankiety: Iwona Urbaś (uczestnik kursu Technology Enhanced Learning)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz