Grafika: https://pixabay.com/pl/illustrations/online-edukacja-internet-e-learning-3412498/
Zwiększenie zastosowania TIK w nauczaniu jest jednym z celów projektu Erasmus+ pt. "Uczyć - ciekawiej, nowocześnie, efektywniej" realizowanego w Szkole Podstawowej nr 2 w Wadowicach w latach 2019-2021. Okres pandemii, a co za tym idzie konieczność nauczania zdalnego, przyśpieszył i zdynamizował realizację tego celu. W czerwcu 2020 roku wśród członków Rady Pedagogicznej została przeprowadzona ankieta online przygotowana przez koordynatora projektu - Iwonę Majkowską - Kochan, będąca formą ewaluacji po roku realizacji działań projektowych.
W ankiecie brało udział 39 nauczycieli. 23,1% ankietowanych uczy przedmiotów humanistycznych, 20,5% to pedagodzy, którzy nie prowadzą zajęć dydaktycznych, 17,9% naucza przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, 15,4% edukacji wczesnoszkolnej, 10,3% wychowania fizycznego. Pozostali to nauczyciele języków obcych i przedmiotów artystycznych.
Okazało
się, że podczas zdalnego nauczania korzystali oni z różnych narzędzi TIK i
zasobów internetu: dziennika elektronicznego (36 ankietowanych), Microsoft
Teams i poczty elektronicznej (34), prezentacji Power Point (28), e-podręczników oraz filmów edukacyjnych
i ekranizacji youtube.com (27), strony internetowej szkoły (26), dysku One
Drive (25), strony CKE (18), strony Facebook
SP nr 2 (17), quizziz.com (16), blogów edukacyjnych (10), learningapps.com
(8), formularzy Google, forms.office.com
oraz narzędzi udostępnionych przez wydawcę (7), quizlet.pl oraz kahoot.it (5), canva.com
i padlet.com (3), liveworksheets.com (2), engly.pl, eTwinning, e-maili, książek o
terapii, blogów logopedycznych, forum logopedy.pl (1).
Na
pytanie, co ułatwiło korzystanie z narzędzi TIK, ankietowani odpowiedzieli, iż
były to najczęściej własne wybory (36 ankietowanych) oraz szkolenia rady
pedagogicznej (34). Dużą rolę odgrywała także pomoc koleżanek i kolegów z pracy
(26). Nauczyciele czerpali wiedzę na temat narzędzi TIK z filmów
instruktażowych (20), szkoleń w ramach projektu Erasmus+ i szkoleń wyjazdowych
na Maltę (1).
Nauczyciele
prowadzili lekcje zdalne w formie łączenia się przez internet lub wysyłając
notatki i zadania uczniom. Aż 38,5% ankietowanych nie prowadziło lekcji w
formie bezpośredniego łączenia się z uczniami przez internet. 23,1 %
nauczycieli przeprowadziło 50-79% lekcji w formie online, 20,5% uczących
prowadziło 30-49% takich lekcji, a 12,8% nauczycieli prowadziło 80-100% lekcji
online.
Ankietowani zostali zapytani o to, w jakich obszarach
korzystanie z narzędzi TIK ułatwiło im pracę. Nauczyciele wskazali obszary, tj.: kontakt
ze współpracownikami (33), z uczniami (30),
samodzielne przygotowanie materiałów (28), przesyłanie i odsyłanie zadań domowych (26), kontakt z rodzicami (24), uatrakcyjnienie lekcji (20), przygotowanie i przeprowadzenie
lekcji z materiałów dostępnych online (19), przygotowanie testów i ocenianie (17), zmotywowanie uczniów do samodzielnej
pracy (17), indywidualizacja
nauczania (17), przygotowanie i
przeprowadzenie lekcji z materiałów przygotowanych samodzielnie (12), ocenianie efektywności pracy
własnej uczniów (11), wykorzystywanie
gotowych testów do oceniania (10), zarządzanie zespołem, np. nauczycieli (10), przygotowywanie materiałów na
stronę internetową (1).
Badani
wymienili również trudności, jakie napotkali w związku z korzystaniem z
narzędzi TIK. Najczęściej pojawiały się problemy z dostępem do internetu,
przeciążeniem stron internetowych, problemy sprzętowe (20 ankietowanych).
Niektórzy ankietowani nie napotkali żadnych problemów (7), inni ocenili swoje
umiejętności informatyczne jako słabe (6). Pojawił się też problem braku
kontaktu z uczniami (5 ankietowanych podkreśla ten problem) i słabej znajomości
języka angielskiego (1).
Niewątpliwie
okres zdalnego nauczania wpłynął na wzrost umiejętności korzystania z narzędzi
TIK przez grupę badawczą. 56,4% ankietowanych określiło swoje umiejętności
informatyczne jako lepsze, natomiast 35,9% jako dużo lepsze. Tylko 7,7% badanych
uznało, że okres zdalnego nauczania nie wpłynął na ich umiejętności w tym
zakresie.
Warto
zaznaczyć, że aż 92,1 % nauczycieli planuje wykorzystywać narzędzia TIK w
swojej pracy po zakończeniu zdalnego nauczania (42,1% regularnie, 28,9% często,
21,1% sporadycznie). 7,9% ankietowanych nie ma na ten temat zdania. 71,8%
nauczycieli jest zainteresowanych doskonaleniem umiejętności korzystania z
narzędzi TIK.
Wnioski płynące z wyników ankiety zostaną wykorzystane w planowaniu działań Zespołu Projektowego w roku szkolnym 2020/21 w ramach projektu Erasmus+ pt. "Uczyć - ciekawiej, nowoczesniej, efektywniej".
Opracowanie wyników ankiety: Iwona Urbaś (uczestnik kursu Technology Enhanced Learning)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz