Współczesna szkoła wymaga od nauczycieli niezależnie od stażu pracy
ciągłego kształcenia się i doskonalenia swoich umiejętności. Udział w
Europejskim Programie Erasmus+ umożliwił mi doskonalenie zawodowe poza
granicami naszego kraju.
W dniach 27
stycznia – 8 lutego 2020 roku uczestniczyłam w kursie metodycznym Methodology
Revisited, Revitalised Re-energised na Malcie, realizowanym w ramach
projektu Erasmus+ „Uczyć- ciekawiej, nowocześniej, efektywniej”.
Dwutygodniowy
kurs metodyczny odbywał się w szkole językowej Executive Training Institute ETI na Malcie w miejscowości St. Julian’s, która
nie tylko jest centrum językowym, ale również potężnym centrum turystycznym i
rozrywkowym.
Szkoła ETI jest bogato
wyposażona z bardzo dobrym zapleczem metodycznym.Celem szkolenia było
rozwinięcie kompetencji językowych, odświeżenie własnego słownictwa, biegłości
językowej, zwrócenie uwagi na praktyczną naukę języka, wykorzystanie szeroko
pojętej technologii informacyjno- komunikacyjnej oraz poznanie kultury
maltańskiej.
Mój
kurs był bardzo intensywny, trwał od 9.00 do 14.30 od poniedziałku do piątku. Naszą trenerką była Tessie Bezzina,
która starała się przekazać nam jak największą wiedzę. Pracując w grupach
miałam okazję wymienić się swoim doświadczeniem zawodowym z nauczycielami z innych krajów. W
mojej grupie znaleźli się nauczyciele z Włoch, Francji, Niemiec, Hiszpanii,
Polski i Szwecji.
Zajęcia
na kursie przedstawiały aktualne podejścia, metody i techniki w nauczaniu
języka angielskiego. Zajęcia miały formę praktycznych warsztatów i obejmowały
burzę mózgów, analizy, rozwiązywanie problemów i odgrywanie ról w grupie lub w
parach. Nauczyciele proszeni
byli o refleksję nad osiągnięciami, zapraszani do dyskusji na temat ich własnej
wiedzy i umiejętności pedagogicznych, metod nauczania i kontekstów oraz na
temat dostosowania działań do ich sytuacji dydaktycznych i edukacyjnych.
Nauczanie, jak i uczenie się było dokładnie analizowane i omawiane, co
dodatkowo umożliwiło uczestnikom na korzystanie z ich umiejętności
komunikacyjnych w języku angielskim. Uczestnicy byli aktywnie zaangażowani w
sesje, aby zmaksymalizować naukę i doświadczyć działań z punktu widzenia
uczniów.
W trakcie kursu
zaciekawiły mnie przede wszystkim zajęcia dotyczące wykorzystania komputerów i
różnych aplikacji w trakcie lekcji oraz do ich przygotowania np. GoConqr,
Socrative, Puzzlemaker, Kahoot. Zainteresowałam się sposobem tworzenia blogów
oraz Wikis, które mogę wykorzystać do przeprowadzania projektów edukacyjnych w
szkole oraz na platformie e-twinning. Bardzo ciekawą metodą było wykorzystanie
Cuisenaire Rods do nauczania gramatyki czy też poszerzania znajomości
słownictwa. Nowe metody sprawiły, że zaczęłam planować ich wykorzystanie w
trakcie moich lekcji.
Kurs był świetnie
prowadzony, przemyślany i dał mi wiele narzędzi do pracy z uczniami. Zdobyłam
mnóstwo materiałów, linki do ciekawych i przydatnych stron internetowych oraz
cenne doświadczenie.
Niewątpliwą zaletą udziału w projektach jest możliwość zwiedzania i
poznawania dziedzictwa kulturowego danego kraju. Dzięki uczestnictwu w
programie mogłam zwiedzić to niewielkie państwo. Wyspa ma tylko 33 kilometry
długości, ale jej różnorodność sprawia, że każdy znajdzie tutaj coś dla siebie
– od starożytnych zabytków, wartych odwiedzenia, przez piaszczyste i kamieniste
plaże, aż po miejsca idealne do uprawiania sportów wodnych.
Największą wyspą archipelagu jest sama Malta, a dwie mniejsze, bardzo atrakcyjne turystycznie to Gozo i Comino.
Największą wyspą archipelagu jest sama Malta, a dwie mniejsze, bardzo atrakcyjne turystycznie to Gozo i Comino.
Na Malcie znajduje się wiele miejsc wartych zwiedzenia,
dlatego każdy wolny czas spędzałam na odwiedzaniu zabytkowych miast. Jednym z
nich była Valletta, stolica Malty. Jest najmniejszą stolicą europejską i
liczy zaledwie 10 tys. mieszkańców.
Z przyjemnością spacerowałam po wąskich uliczkach wzdłuż morza, przyglądając się kolorowym balkonom. Największe wrażenie zrobiła na mnie katedra św. Jana. Na zewnątrz sprawia wrażenie niepozornej budowli, ale barokowe wnętrze aż kipi od złota i przepychu. W środku znajduje się osiem kaplic poświęconych Rycerzom Maltańskim, bogate płyty nagrobne, a także obrazy Caravaggia, które można podziwiać w osobnej kaplicy. Podziwiałam piękne widoki Wielkiego Portu i Fortu Św. Elma z ogrodów Barakka Garden. Bardzo ciekawy był też rejs statkiem wycieczkowym na trasie ,,The Three Cities'' wokół fortyfikacji Valetty i zwiedzanie Birgu, jednego z trzech miast.
Z przyjemnością spacerowałam po wąskich uliczkach wzdłuż morza, przyglądając się kolorowym balkonom. Największe wrażenie zrobiła na mnie katedra św. Jana. Na zewnątrz sprawia wrażenie niepozornej budowli, ale barokowe wnętrze aż kipi od złota i przepychu. W środku znajduje się osiem kaplic poświęconych Rycerzom Maltańskim, bogate płyty nagrobne, a także obrazy Caravaggia, które można podziwiać w osobnej kaplicy. Podziwiałam piękne widoki Wielkiego Portu i Fortu Św. Elma z ogrodów Barakka Garden. Bardzo ciekawy był też rejs statkiem wycieczkowym na trasie ,,The Three Cities'' wokół fortyfikacji Valetty i zwiedzanie Birgu, jednego z trzech miast.
Miałam także
możliwość zwiedzenia pierwszej stolicy Malty- Mdiny oraz Rabatu, miasta na
obrzeżach Mdiny.
Udając się na
południową trasę Maltasightseeing zwiedziłam wioskę rybacką Masaxlokk z niezliczoną ilością maltańskich
tradycyjnych łodzi Luzzu oraz na krótki rejs łódką do Blue Grotto, słynnej
groty z lazurową wodą.
Przemieszczając
się turystycznymi autobusami Hop on, Hop off zwiedziałam także inne ciekawe
miejsca takie jak: Sliema, Crafts village, piaszczystą plażę Golden Bay, klify
Dingli.
Niezapomniane
wrażenie zrobiła na mnie wycieczka na wyspę Gozo, bliźniaczą wyspę Malty. Jest to niewielka wyspa, na którą
można przepłynąć promem. Udałam się do Victorii, stolicy wyspy, gdzie
zwiedziłam cytadelę. Widok z tego miejsca jest niesamowity, pokazuje
surowy krajobraz wyspy z jasnymi budynkami. W tym miejscu znajduje się Katedra,
Stare Więzienie
oraz muzea.
Będąc na Gozo
zwiedziłam nadmorskie miejscowości z najpiękniejszymi plażami.
Miałam okazję zobaczyć
jaskinię nimfy Kalipso Calypso Cave, Dwejrę i pozostałości po Azzure Window, Xlendi, Mgarr oraz z oddali Blue Lagoon na wyspie
Comino.
Miejsce to przyciąga
corocznie tłumy turystów ze względu na surowy krajobraz i błękitną,
nieskazitelnie czystą wodę.
Pobyt
w nowym kraju to także kuchnia. Miałam okazję spróbować maltańskich specjałów
takich jak pastizzi, ftira, fenek- tradycyjne danie z królika, podawane z
czosnkiem i warzywami.
Nie mogłam nie spróbować ryb, ciastek z nadzieniem daktylowym i najsłynniejszego napoju na Malcie kinnie- napoju gazowanego z mieszanką ziół i soku z gorzkiej pomarańczy, który wspaniale gasi pragnienie.
Nie mogłam nie spróbować ryb, ciastek z nadzieniem daktylowym i najsłynniejszego napoju na Malcie kinnie- napoju gazowanego z mieszanką ziół i soku z gorzkiej pomarańczy, który wspaniale gasi pragnienie.
Mój
czas na Malcie był bardzo intensywny. Poznałam nowych ludzi, zetknęłam się z nową kulturą, zwyczajami, ale przede
wszystkim mogłam poszerzyć swoją wiedzę metodyczną w trakcie kursu. Miałam
szansę spojrzeć z innej perspektywy na moją pracę.
Spośród
wielu korzyści z uczestnictwa w kursie Methodology Revisited, Revitalised &
Re- Energised należy wymienić:
-
możliwość lepszego rozumienia nauczania języków oraz poszerzenia i
wykorzystania wcześniejszej wiedzy,
-
możliwość poznania nowych obszarów metodologii nauczania i technik
towarzyszących,
-
możliwość refleksji nad własnymi
metodami nauczania oraz rozwijania
umiejętności nauczania,
-
wprowadzenie technologii i technologii
informacyjno-komunikacyjnych w klasie,
-
wymianę informacji pedagogicznych i wiedzy w kontekście wielokulturowym,
-
rozwijanie własnych umiejętności
językowych,
-
poznanie dziedzictwa kulturowego Malty.
Kurs zakończył się sesją ewaluacyjną, podczas której
nauczyciele poproszeni zostali o
refleksję nad wartością wiedzy zdobytej na kursie. Zachęcono również wszystkich
uczestników do przyłączenia się do społeczności projektów POOLS i innych
projektów UE związanych z ETI, takich jak Communicative Language Teaching Methods,
TOOLS i CLIL4U.
Niespodzianką
było otrzymanie od ETI 3-miesięcznego podyplomowego e-Learning, aby dalej
rozwijać swoją znajomość języka i umiejętności.
Otrzymany certyfikat zachęcił mnie jeszcze bardziej do
dalszego poszerzania swoich kompetencji, w tym także językowych, gdyż kształcić
się powinno przez całe życie. Zdobyte doświadczenia i umiejętności wykorzystam
w swojej pracy zawodowej.
Opracowanie: Agnieszka Bogunia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz