Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 11 lutego 2020

Sprawozdanie p. Agnieszki Boguni z kursu metodycznego na Malcie


Współczesna szkoła wymaga od nauczycieli niezależnie od stażu pracy ciągłego kształcenia się i doskonalenia swoich umiejętności. Udział w Europejskim Programie Erasmus+ umożliwił mi doskonalenie zawodowe poza granicami naszego kraju.
W dniach 27 stycznia – 8 lutego 2020 roku uczestniczyłam w kursie metodycznym Methodology Revisited, Revitalised Re-energised  na Malcie, realizowanym w ramach projektu Erasmus+ „Uczyć- ciekawiej, nowocześniej, efektywniej”.
Dwutygodniowy kurs metodyczny odbywał się w szkole językowej Executive Training  Institute ETI  na Malcie w miejscowości St. Julian’s, która nie tylko jest centrum językowym, ale również potężnym centrum turystycznym i rozrywkowym.
Szkoła ETI jest bogato wyposażona z bardzo dobrym zapleczem metodycznym.Celem szkolenia było rozwinięcie kompetencji językowych, odświeżenie własnego słownictwa, biegłości językowej, zwrócenie uwagi na praktyczną naukę języka, wykorzystanie szeroko pojętej technologii informacyjno- komunikacyjnej oraz poznanie kultury maltańskiej.
Mój kurs był bardzo intensywny, trwał od 9.00 do 14.30 od poniedziałku do piątku. Naszą trenerką była Tessie Bezzina, która starała się przekazać nam jak największą wiedzę. Pracując w grupach miałam okazję wymienić się swoim doświadczeniem zawodowym z nauczycielami z innych krajów. W mojej grupie znaleźli się nauczyciele z Włoch, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Polski i Szwecji.
Zajęcia na kursie przedstawiały aktualne podejścia, metody i techniki w nauczaniu języka angielskiego. Zajęcia miały formę praktycznych warsztatów i obejmowały burzę mózgów, analizy, rozwiązywanie problemów i odgrywanie ról w grupie lub w parach. Nauczyciele proszeni byli o refleksję nad osiągnięciami, zapraszani do dyskusji na temat ich własnej wiedzy i umiejętności pedagogicznych, metod nauczania i kontekstów oraz na temat dostosowania działań do ich sytuacji dydaktycznych i edukacyjnych. Nauczanie, jak i uczenie się było dokładnie analizowane i omawiane, co dodatkowo umożliwiło uczestnikom na korzystanie z ich umiejętności komunikacyjnych w języku angielskim. Uczestnicy byli aktywnie zaangażowani w sesje, aby zmaksymalizować naukę i doświadczyć działań z punktu widzenia uczniów.

W trakcie  kursu zaciekawiły mnie przede wszystkim zajęcia dotyczące wykorzystania komputerów i różnych aplikacji w trakcie lekcji oraz do ich przygotowania np. GoConqr, Socrative, Puzzlemaker, Kahoot. Zainteresowałam się sposobem tworzenia blogów oraz Wikis, które mogę wykorzystać do przeprowadzania projektów edukacyjnych w szkole oraz na platformie e-twinning. Bardzo ciekawą metodą było wykorzystanie Cuisenaire Rods do nauczania gramatyki czy też poszerzania znajomości słownictwa. Nowe metody sprawiły, że zaczęłam planować ich wykorzystanie w trakcie moich lekcji.
Kurs był świetnie prowadzony, przemyślany i dał mi wiele narzędzi do pracy z uczniami. Zdobyłam mnóstwo materiałów, linki do ciekawych i przydatnych stron internetowych oraz cenne doświadczenie.
Niewątpliwą zaletą udziału w projektach jest możliwość zwiedzania i poznawania dziedzictwa kulturowego danego kraju. Dzięki uczestnictwu w programie mogłam zwiedzić to niewielkie państwo. Wyspa ma tylko 33 kilometry długości, ale jej różnorodność sprawia, że każdy znajdzie tutaj coś dla siebie – od starożytnych zabytków, wartych odwiedzenia, przez piaszczyste i kamieniste plaże, aż po miejsca idealne do uprawiania sportów wodnych.
Największą wyspą archipelagu jest sama Malta, a dwie mniejsze, bardzo atrakcyjne turystycznie to Gozo i Comino.
            Na Malcie znajduje się wiele miejsc wartych zwiedzenia, dlatego każdy wolny czas spędzałam na odwiedzaniu zabytkowych miast. Jednym z nich była Valletta, stolica Malty. Jest najmniejszą stolicą europejską i  liczy zaledwie 10 tys. mieszkańców.
Z przyjemnością spacerowałam po wąskich uliczkach wzdłuż morza, przyglądając się kolorowym balkonom. Największe wrażenie zrobiła na mnie katedra św. Jana. Na zewnątrz sprawia wrażenie niepozornej budowli, ale barokowe wnętrze aż kipi od złota i przepychu. W środku znajduje się osiem kaplic poświęconych Rycerzom Maltańskim, bogate płyty nagrobne, a także obrazy Caravaggia, które można podziwiać w osobnej kaplicy.
Podziwiałam piękne widoki Wielkiego Portu i Fortu Św. Elma z ogrodów Barakka Garden. Bardzo ciekawy był też rejs statkiem wycieczkowym na trasie ,,The Three Cities'' wokół fortyfikacji Valetty i zwiedzanie Birgu, jednego z trzech miast.
Miałam także możliwość zwiedzenia pierwszej stolicy Malty- Mdiny oraz Rabatu, miasta na obrzeżach Mdiny.

Udając się na południową trasę Maltasightseeing zwiedziłam wioskę rybacką Masaxlokk z niezliczoną ilością maltańskich tradycyjnych łodzi Luzzu oraz na krótki rejs łódką do Blue Grotto, słynnej groty z lazurową wodą.
Przemieszczając się turystycznymi autobusami Hop on, Hop off zwiedziałam także inne ciekawe miejsca takie jak: Sliema, Crafts village, piaszczystą plażę Golden Bay, klify Dingli.
Niezapomniane wrażenie zrobiła na mnie wycieczka na wyspę Gozo, bliźniaczą wyspę Malty. Jest to niewielka wyspa, na którą można przepłynąć promem. Udałam się do Victorii, stolicy wyspy, gdzie zwiedziłam cytadelę. Widok  z tego miejsca jest niesamowity, pokazuje surowy krajobraz wyspy z jasnymi budynkami. W tym miejscu znajduje się Katedra, Stare Więzienie

oraz muzea.
Będąc na Gozo zwiedziłam nadmorskie miejscowości z najpiękniejszymi plażami.
Miałam okazję zobaczyć jaskinię nimfy Kalipso Calypso Cave, Dwejrę i pozostałości po Azzure Window, Xlendi, Mgarr oraz z oddali Blue Lagoon na wyspie Comino.
Miejsce to przyciąga corocznie tłumy turystów ze względu na surowy krajobraz i błękitną, nieskazitelnie czystą wodę.

 

Pobyt w nowym kraju to także kuchnia. Miałam okazję spróbować maltańskich specjałów takich jak pastizzi, ftira, fenek- tradycyjne danie z królika, podawane z czosnkiem i warzywami.
Nie mogłam nie spróbować  ryb, ciastek z nadzieniem daktylowym i najsłynniejszego napoju na Malcie  kinnie- napoju gazowanego z mieszanką ziół i soku z gorzkiej pomarańczy, który wspaniale gasi pragnienie.

Mój czas na Malcie był bardzo intensywny. Poznałam nowych ludzi, zetknęłam się z nową kulturą, zwyczajami, ale przede wszystkim mogłam poszerzyć swoją wiedzę metodyczną w trakcie kursu. Miałam szansę spojrzeć z innej perspektywy na moją pracę.
Spośród wielu korzyści z uczestnictwa w kursie Methodology Revisited, Revitalised & Re- Energised należy wymienić:
- możliwość lepszego rozumienia nauczania języków oraz poszerzenia i wykorzystania wcześniejszej wiedzy,
- możliwość poznania nowych obszarów metodologii nauczania i technik towarzyszących,
- możliwość  refleksji nad własnymi metodami nauczania  oraz rozwijania umiejętności nauczania,
- wprowadzenie  technologii i technologii informacyjno-komunikacyjnych w klasie,
- wymianę informacji pedagogicznych i wiedzy w kontekście wielokulturowym,
- rozwijanie  własnych umiejętności językowych,
- poznanie dziedzictwa kulturowego Malty.
 
Kurs zakończył się sesją ewaluacyjną, podczas której nauczyciele poproszeni zostali o refleksję nad wartością wiedzy zdobytej na kursie. Zachęcono również wszystkich uczestników do przyłączenia się do społeczności projektów POOLS i innych projektów UE związanych z ETI, takich jak Communicative Language Teaching Methods, TOOLS i CLIL4U.
Niespodzianką było otrzymanie od ETI 3-miesięcznego podyplomowego e-Learning, aby dalej rozwijać swoją znajomość języka i umiejętności.
Otrzymany certyfikat zachęcił mnie jeszcze bardziej do dalszego poszerzania swoich kompetencji, w tym także językowych, gdyż kształcić się powinno przez całe życie. Zdobyte doświadczenia i umiejętności wykorzystam w swojej pracy zawodowej.
Opracowanie: Agnieszka Bogunia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz