Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 30 sierpnia 2021

Scenariusz zajęć świetlicowych pt. "Wash your hands".


        Kształtowanie nawyków prozdrowotnych, takich jak częste mycie rąk, stało się szczególnie ważne w czasie pandemii koronawirusa. W trakcie realizacji projektu Erasmus+ pt. "Uczyć - ciekawiej, nowoczesniej, efektywniej" w Szkole Podstawowej nr 2 w Wadowicach zastanawialiśmy się, jak motywować najmłodszych uczniów do nauki języka angielskiego, a jednocześnie kształtować nawyki prozdrowotne w formie najbardziej dla nich atrakcyjnej. Stąd zrodził się pomysł warsztatów językowo - manualnych, przeprowadzonych na świetlicy szkolnej wśród uczniów klas 0-3. Zajęcia wzbudziły entuzjazm uczniów, gdyż łączyły treści językowe z edukacją muzyczną i plastyczną oraz elementami integracji sensorycznej (zapachy, kolory). Wykonane mydełka (po wystudzeniu) uczniowie zabrali ze sobą do domu. 

Temat: Wash your hands.

Prowadzący: Iwona Majkowska - Kochan - nauczyciel języka angielskiego

                      Zuzanna Szwajca - wychowawca świetlicy


Czas trwania: 3 godz. 


Cele zajęć:  

1. Zapoznanie uczniów z podstawowym słownictwem dot. higieny rąk w języku angielskim, wykorzystanie słownicwa w ćwiczeniach.
2. Poznanie piosenki pt. "Wash your hands".

3. Ćwiczenie motoryki małej podczas wykonywania plakatu i mydełek.

4. Powtórzenie i utrwalenie nazw kolorów. 
4. Kształtowanie nawyków prozdrowotnych. 

Metody:  praca grupowa,  metoda powtórzeniowa, audiowizualna, praca plastyczna,


Środki dydaktyczne i materiały:  

- karta pracy ( wykreślanka): https://puzzlestoplay.com/wash-your-hands-word-search-puzzle/

- piosenka:  https://www.youtube.com/watch?v=dDHJW4r3elE

- materiały piśmiennicze do wykonania plakatu,

- dostęp do słownika internetowego, 

- materiały i akcesoria do wykonania mydełek: baza mydlana, barwniki, zapachy, susz, foremki silikonowe, alkohol, garnek, kuchenka do podgrzania bazy, mieszadełka, olejki zapachowe.



Plan zajęć 

1. Powitanie w języku angielskim. 
2. Zapoznanie uczniów z piosenką pt. "Wash your hands" z jednoczesnym wprowadzeniem słów: wash, hands, soap, water, dirty, clean, rub, soapy, dry, shake. 

Zachęcenie uczniów do wspólnego śpiewania i wykonywania gestów pokazanych w teledysku (śpiewanie piosenki powinno być kilkakrotnie powtarzane w czasie zajęć).

3. Edukacja prozdrowotna - przypomnienie, kiedy i jak powinno się myć ręce (na podstawie ostatnich scen z teledysku). 



4. Grupowe wykonywanie plakatów:

- uczniowie odrrysowują swoje dłonie i wycinają ich kształty - jedną pozostawiają czystą (wspólnie wielokrotnie powtarzamy słowo "clean"), drugą kolorują, tak aby wyglądała jak brudna (wspólnie wielokrotnie powtarzamy słowo "dirty").

- gra językowa: nauczyciel podaje wyraz clean/dirty. Zadaniem uczniów jest podniesienie wyciętego kształtu dłoni czystej/brudnej. Po kilku turach nauczyciel prosi chętnego ucznia o podawanie wyrazów. 

- uczniowie przyklejaja kształty dłoni po określonych stronach plakatu clean/dirty i ozdabiają całość napisem "Wash your hands", wizerunkiem kranu, wody i mydła. W czasie pracy nazywają je w języku angielskim.

- grupy, które wcześniej wykonają plakaty, wspólnie wyszujkują wyrazy na kartach pracy typu wordsearch. Uczniowie mają możliwość sprawdzenia znaczenia i odsłuchania słów w słowniku internetowym www.diki.pl.
5. Warsztaty w tworzeniu mydełek: 
- pod kierunkiem wychowawcy świetlicy uczniowie wykonują mydełka, dokonując wyboru barwnika (nazywając kolory po angielsku) oraz wypełnienia i zapachu.

Uwaga! Ze względu na wysoką temperaturę podgrzanej bazy należy zachować szczególną ostrożność. 
- po przelaniu mikstury do foremek, w czasie stygnięcia masy, uczniowie kończą zadanie na karcie pracy oraz powtarzają poznane wyrazy i piosenkę. 

Po wystygnięciu zabierają mydełka  do wykorzystania w domu. 


Opracowanie: Iwona Majkowska - Kochan, Zuzanna Szwajca

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz