WordWall to strona do tworzenia
interaktywnych zasobów. Jest łatwa w
obsłudze dla ucznia i nauczyciela. Stworzone plansze do gier można wydrukować i
użyć jako karty pracy. Aby uruchomić przygotowaną interaktywną grę, wystarczy
dostęp do internetu i komputer, tablet, smartfon lub interaktywna tablica. Można
stworzyć quizy, krzyżówki, gry zręcznościowe lub skorzystać z materiałów
udostępnionych przez innych nauczycieli. Takie gry warto dostosować do potrzeb
swoich uczniów poprzez dodanie bądź usunięcie wybranych treści. Dzieciom ze SPE
korzystanie z platformy ułatwia możliwość udostępniania ćwiczeń w wersji
pełnoekranowej. Dzięki temu uwaga uczniów skupia się wyłącznie na zadaniu, nie
rozpraszają ich dodatkowe informacje umieszczone na stronie. Praca ze stroną
pozwoli utrwalać zasady ortografii oraz gramatyki (części mowy, części zdania),
wiedzę teoretyczno-literacką (gatunki i rodzaje literackie, cytaty z twórczości
autorów).
Avatar Maker, Avachara
Istnieje wiele stron i
aplikacji, które pomogą stworzyć zabawne postacie. Można tu polecić Avatar
Maker lub Avachara. Aby
stworzyć awatara, należy wejść na stronę, wybrać wizerunek dziewczynki lub
chłopca, a następnie zmodyfikować postać do swoich potrzeb. Gotowego awatara można
wykorzystać do tworzenia bohatera literackiego, redagowania opisu postaci, pisania
opowiadania, w którym wystąpią wykreowani bohaterowie. Będzie on również
pomocny w pracy z emocjami na zajęciach
terapeutycznych z dziećmi ze spektrum autyzmu.
Make Beliefs Comics
Komiks tworzony jest w formie paska i może składać
się z osiemnastu scen komiksowych.
Każdej można przypisać wybrane postacie w różnych sytuacjach i pozach, kolor
wypełnienia, a także dodać obraz tła z biblioteki aplikacji. Użytkownik ma do
dyspozycji różne rodzaje chmurek dialogowych, a także dodatkowe obiekty
graficzne, wyrazy dźwiękonaśladowcze, którymi można wzbogacić sceny. Po
zakończeniu pracy komiks można wydrukować, zapisać w postaci pliku, a także
wysłać na adres e-mail. Można go wykorzystać do ćwiczeń w opowiadaniu uczniów, wymyślania dalszych
przygód bohaterów, tworzenia planu wydarzeń oraz do pracy z uczniami ze
spektrum autyzmu.
Dzieci posiadające
różnorodne deficyty czy zaburzenia rozwojowe mają zazwyczaj trudności w
opanowaniu zasad ortografii. Szybko zapominają reguły ortograficzne i nie
potrafią wykorzystać zdobytej wiedzy w praktyce. Dlatego bardzo ważne jest, by
w proces utrwalania wiedzy angażować wszystkie ich zmysły. Pomocne w tym
przypadku okazują się nowe technologie, które urozmaicają zajęcia i motywują
uczniów do ćwiczeń. Do takich rozwiązań zaliczyć można interaktywne
dyktanda dostępne na przykład na stronie Dyktanda online. Platforma
pozwala na wybór określonej reguły ortograficznej oraz poziomu trudności
dyktanda (poprzez zaznaczenie konkretnej klasy).
Mind
Vector, Connected Mind, Bubbl Us, Language Cloud, Wordsalad
Mind Vector, Connected
Mind, Bubbl Us, Language Cloud, Wordsalad
to aplikacje wykorzystywane do tworzenia map myśli i porządkowania zdobytej
wiedzy poprzez dodawanie tekstów, obrazów, kształtów i strzałek. Graficzne notatki sprawiają, że nauka staje
się przyjemna i bardziej efektywna. Aby stworzyć mapę myśli, uczeń musi
przeanalizować i przemyśleć określone informacje, wyrazić je własnymi słowami,
dodać obraz, który odnosi się do konkretnych treści. Można w niej dodać do
tworzonych map ikonki, obrazy lub zdjęcia, a także zmieniać kolory i kształty
poszczególnych elementów. Aby skutecznie pracować z dzieckiem ze spektrum
autyzmu lub niepełnosprawnością intelektualną, trzeba postawić na kreatywność,
nieustannie zachęcać i motywować dziecko do działania oraz zaciekawić je tym,
co będzie się działo na zajęciach. Niezwykle ważne jest również wykorzystanie
mocnych stron dziecka. Dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi, uwielbiają nowe
technologie. To możliwość poszerzania słownictwa, utrwalania pisowni trudnych
wyrazów i reguł ortograficznych. Chmury mogą przybierać różne kształty, np.
nawiązujące do używanego słownictwa, co dodatkowo uatrakcyjnia to działanie.
LearningApps to platforma
wykorzystywana na lekcjach przedmiotów ścisłych, z której z powodzeniem można
też korzystać podczas lekcji języka polskiego. Interaktywne ćwiczenia
umożliwiają przygotowanie zadania polegającego na pogrupowaniu części mowy na
czasowniki, rzeczowniki, przymiotniki i przysłówki. Ułatwiają one uczniom
rozpoznawanie i nazywanie wybranych części mowy oraz przyporządkowywanie
wyrazów do danej kategorii.
SketchBook
Indywidualizując pracę z
uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, warto sięgnąć po rysunkowe
notatki – czyli sketchnotki. Łączą one słowa, rysunki, kształty, kolory i
oddziałują na różne zmysły uczniów. Pozwalają szybciej i łatwiej zapamiętać
omawiane na lekcji zagadnienia. Poza tym sketchnoting pomaga w koncentracji,
bywa relaksujący i zabawny. Sketchnotki można tworzyć na kartce papieru oraz na
tablecie. Jedną z aplikacji, która to umożliwia, jest SketchBook. To doskonały
wybór dla osób lubiących rysować. Oferuje ona zestaw podstawowych przyborów
graficznych, takich jak ołówek, długopis, marker czy pędzel. Można powiększać w
niej elementy, dzięki czemu użytkownik ma pełną kontrolę nad najdrobniejszymi szczegółami.
Gotowe notatki zapisuje się w aplikacji i udostępnia.
SnapType
Aplikacja ta umożliwia
uczniom z dysleksją, dysgrafią i dysortografią poprawne wypełnianie kart pracy.
To mobilne rozwiązanie pozwala nauczycielowi zrobić zdjęcie lub wczytać
przygotowaną dla ucznia notatkę, schemat czy sketchnotkę, a uczniowi uzupełnić
tę kartę pracy na tablecie poprzez nałożenie pola tekstowego na dodany obraz.
Wypełnione arkusze uczeń może przechowywać na tablecie lub wysyłać do
nauczyciela, który drukuje uzupełnione notatki.
https://www.scdn.pl/images/stories/RAPORTY2014/08.pdf
https://www.ore.edu.pl/2020/07/tik-na-specjalne-zamowienie/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz