Łączna liczba wyświetleń

środa, 9 czerwca 2021

Wybrane aplikacje mobilne i edukacyjne portale internetowe do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na zajęciach języka polskiego

 WordWall

WordWall to strona do tworzenia interaktywnych zasobów. Jest  łatwa w obsłudze dla ucznia i nauczyciela. Stworzone plansze do gier można wydrukować i użyć jako karty pracy. Aby uruchomić przygotowaną interaktywną grę, wystarczy dostęp do internetu i komputer, tablet, smartfon lub interaktywna tablica. Można stworzyć quizy, krzyżówki, gry zręcznościowe lub skorzystać z materiałów udostępnionych przez innych nauczycieli. Takie gry warto dostosować do potrzeb swoich uczniów poprzez dodanie bądź usunięcie wybranych treści. Dzieciom ze SPE korzystanie z platformy ułatwia możliwość udostępniania ćwiczeń w wersji pełnoekranowej. Dzięki temu uwaga uczniów skupia się wyłącznie na zadaniu, nie rozpraszają ich dodatkowe informacje umieszczone na stronie. Praca ze stroną pozwoli utrwalać zasady ortografii oraz gramatyki (części mowy, części zdania), wiedzę teoretyczno-literacką (gatunki i rodzaje literackie, cytaty z twórczości autorów).

Avatar Maker, Avachara

Istnieje wiele stron i aplikacji, które pomogą stworzyć zabawne postacie. Można tu polecić Avatar Maker lub Avachara. Aby stworzyć awatara, należy wejść na stronę, wybrać wizerunek dziewczynki lub chłopca, a następnie zmodyfikować postać do swoich potrzeb. Gotowego awatara można wykorzystać do tworzenia bohatera literackiego, redagowania opisu postaci, pisania opowiadania, w którym wystąpią wykreowani bohaterowie. Będzie on również pomocny w  pracy z emocjami na zajęciach terapeutycznych z dziećmi ze spektrum autyzmu.

Make Beliefs Comics

Komiks tworzony jest w formie paska i może składać się z osiemnastu  scen komiksowych. Każdej można przypisać wybrane postacie w różnych sytuacjach i pozach, kolor wypełnienia, a także dodać obraz tła z biblioteki aplikacji. Użytkownik ma do dyspozycji różne rodzaje chmurek dialogowych, a także dodatkowe obiekty graficzne, wyrazy dźwiękonaśladowcze, którymi można wzbogacić sceny. Po zakończeniu pracy komiks można wydrukować, zapisać w postaci pliku, a także wysłać na adres e-mail. Można go wykorzystać do ćwiczeń w  opowiadaniu uczniów, wymyślania dalszych przygód bohaterów, tworzenia planu wydarzeń oraz do pracy z uczniami ze spektrum autyzmu.


Dyktanda online

Dzieci posiadające różnorodne deficyty czy zaburzenia rozwojowe mają zazwyczaj trudności w opanowaniu zasad ortografii. Szybko zapominają reguły ortograficzne i nie potrafią wykorzystać zdobytej wiedzy w praktyce. Dlatego bardzo ważne jest, by w proces utrwalania wiedzy angażować wszystkie ich zmysły. Pomocne w tym przypadku okazują się nowe technologie, które urozmaicają zajęcia i motywują uczniów do ćwiczeń. Do takich rozwiązań zaliczyć można interaktywne dyktanda  dostępne na przykład na stronie Dyktanda online. Platforma pozwala na wybór określonej reguły ortograficznej oraz poziomu trudności dyktanda (poprzez zaznaczenie konkretnej klasy).

Mind Vector, Connected Mind, Bubbl Us, Language Cloud, Wordsalad

Mind Vector, Connected Mind, Bubbl Us, Language Cloud, Wordsalad to aplikacje wykorzystywane do tworzenia map myśli i porządkowania zdobytej wiedzy poprzez dodawanie tekstów, obrazów, kształtów i strzałek.  Graficzne notatki sprawiają, że nauka staje się przyjemna i bardziej efektywna. Aby stworzyć mapę myśli, uczeń musi przeanalizować i przemyśleć określone informacje, wyrazić je własnymi słowami, dodać obraz, który odnosi się do konkretnych treści. Można w niej dodać do tworzonych map ikonki, obrazy lub zdjęcia, a także zmieniać kolory i kształty poszczególnych elementów. Aby skutecznie pracować z dzieckiem ze spektrum autyzmu lub niepełnosprawnością intelektualną, trzeba postawić na kreatywność, nieustannie zachęcać i motywować dziecko do działania oraz zaciekawić je tym, co będzie się działo na zajęciach. Niezwykle ważne jest również wykorzystanie mocnych stron dziecka. Dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi, uwielbiają nowe technologie. To możliwość poszerzania słownictwa, utrwalania pisowni trudnych wyrazów i reguł ortograficznych. Chmury mogą przybierać różne kształty, np. nawiązujące do używanego słownictwa, co dodatkowo uatrakcyjnia to działanie.


 LearningApps

LearningApps to platforma wykorzystywana na lekcjach przedmiotów ścisłych, z której z powodzeniem można też korzystać podczas lekcji języka polskiego. Interaktywne ćwiczenia umożliwiają przygotowanie zadania polegającego na pogrupowaniu części mowy na czasowniki, rzeczowniki, przymiotniki i przysłówki. Ułatwiają one uczniom rozpoznawanie i nazywanie wybranych części mowy oraz przyporządkowywanie wyrazów do danej kategorii.


SketchBook

Indywidualizując pracę z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, warto sięgnąć po rysunkowe notatki – czyli sketchnotki. Łączą one słowa, rysunki, kształty, kolory i oddziałują na różne zmysły uczniów. Pozwalają szybciej i łatwiej zapamiętać omawiane na lekcji zagadnienia. Poza tym sketchnoting pomaga w koncentracji, bywa relaksujący i zabawny. Sketchnotki można tworzyć na kartce papieru oraz na tablecie. Jedną z aplikacji, która to umożliwia, jest SketchBook. To doskonały wybór dla osób lubiących rysować. Oferuje ona zestaw podstawowych przyborów graficznych, takich jak ołówek, długopis, marker czy pędzel. Można powiększać w niej elementy, dzięki czemu użytkownik ma pełną kontrolę nad najdrobniejszymi szczegółami. Gotowe notatki zapisuje się w aplikacji i udostępnia.

SnapType

Aplikacja ta umożliwia uczniom z dysleksją, dysgrafią i dysortografią poprawne wypełnianie kart pracy. To mobilne rozwiązanie pozwala nauczycielowi zrobić zdjęcie lub wczytać przygotowaną dla ucznia notatkę, schemat czy sketchnotkę, a uczniowi uzupełnić tę kartę pracy na tablecie poprzez nałożenie pola tekstowego na dodany obraz. Wypełnione arkusze uczeń może przechowywać na tablecie lub wysyłać do nauczyciela, który drukuje uzupełnione notatki.

 Wykorzystane publikacje internetowe:

https://www.scdn.pl/images/stories/RAPORTY2014/08.pdf

https://biblioteka.womczest.edu.pl/new/wp-content/uploads/2019/05/wykorzystanie_tik_w_nauczaniu_i_uczeniu_sie_uczniow_ze_spe.pdf

https://www.ore.edu.pl/2020/07/tik-na-specjalne-zamowienie/

 Opr. Iwona Urbaś - uczestniczka kursu "Technology Enhanced Learning"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz